Emma Srncová a Helena Schmaus-Shoonerová
Emma Srncová

se narodila 22. srpna roku 1942 v Praze do rodiny Macenauerových, kteří žili na zámku v Úlicích u Plzně. Ne, Macenauerovi nebyli šlechticové, ale Emmin pradědeček Ferdinand Ludvík Macenauer se staral o statky hraběte Karla Friedricha Stadiona - Thannhausena, který si pradědečka a jeho dva syny velmi oblíbil, takže jim po své smrti odkázal část šlechtického majetku. Úlické panství zdědil Emmin dědeček Emerich Macenauer, ale Emma si úlického zámku mnoho neužila, protože jim byl zanedlouho zestátněn. Pouze občas o prázdninách v Úlicích tajně navštěvovala zámecký park. Po čase se Macenauerovi přestěhovali do Prahy, kde Emmin tatínek dostal angažmá v orchestru Karlínského divadla a maminka začala pracovat v účtárně. Ve čtrnácti letech Emma nastoupila na gymnázium do Karlových Varů, kde byla velmi populární, protože hrála na kytaru a byla z Prahy. Její romantický, karlovarský život však trval pouze jeden rok a Emma se musela vrátit do Prahy, kde pokračovala ve studiu na gymnáziu.

Text a obrázky převzaty z www.domek.cz a www.gallery.cz
Helena Schmaus-Shoonerová


Dětství plné osobností
Narodila jsem se v Praze, ale vyrůstala jsem v Bechyni v Křižíkově vile. Říká se jí tak podle busty mého dědečka Františka Křižíka, která stojí na zahradě. Pradědečkovi říkali český Edison. Nebyl jedinou osobností mého dětství. Mezi přáteli, kteří naši rodinu v bechyňské škole navštěvovali, byl i známý architekt Jan Kotěra, který má zásluhu na přestavbě celého objektu, nebo rodina Werichových. S Janem chodil tatínek do školy a kamarádství jim vydrželo celý život. S panem Werichem bývala legrace. Pamatuji si, jak se vždycky smál mému švitoření (strašně jsem drmolila) a říkal, že mluvím tak rychle, až si sama sobě skáču do řeči. Paní Werichová byla jako moje druhá maminka a s o tři roky starší Janou jsme si hodně hrávaly po návratu Werichových z Ameriky, ještě před jejich nastěhováním do známého domu na Kampě. V bechyňské vile jsem prožila nejkrásnější léta svého dětství a pokaždé jsem se sem ráda vracela ze svých cest a studií.
Keramické osudy
Začala jsem tu studovat keramickou školu. Jako dceru fabrikanta mě ale chtěli umístit do továrny, do výroby. Pomohli mi moji profesoři, a tak jsem mohla pokračovat v Karlových Varech v technologicko-keramickém oboru a poté na pražské UMPRUM, odkud mě profesor Nušl vozil na výtvarné rady do jabloneckých skláren. Tak jsem se dostala až k bižuterii a zůstala u ní i po absolutoriu. Navrhovala jsem šperky a za kolekci objednanou pro expozici montrealské výstavy EXPO 1967 mi francouzské ministerstvo kultury udělilo stipendium v Paříži. Při odjezdu mi pomohla další významná kulturní osobnost a hodný člověk Adolf Hoffmeister. V Paříži tak začaly mé cesty po světě.
Manžel a rodina
Hugues byl Kanaďan, ale poznali jsme se v Itálii. Pracoval jako paleograf, studoval rukopisy 11. - 12. století a soustředil se hlavně na díla Tomáše Akvinského. V době, kdy jsme se seznámili, se právě chystal na pracovní pobyt za "železnou oponou", a tak u nás nějaký čas i bydlel. Byl většinou v Praze, zatímco já jsem zůstávala v Bechyni. Po dvouleté známosti jsme se vzali a odstěhovali do Kanady, kde se nám narodila dcera Nanynka. Naše rodina se pak rozrostla také o dva jezevčíky. Manžel jezdil na celé měsíce po evropských knihovnách a archivech a často nás brával sebou. A protože letenky byly drahé, naše výlety se vždy protáhly na delší dobu. Takže jsem se zase vracívala do Bechyně. Ne však do vily, kterou tatínek zachránil před znárodněním tím, že ji pronajal Svazu skladatelů, ale do zahradního domečku, kde bylo sice méně místa, ale o to více legrace.
Návrat k umění
Ačkoliv jsem v osobním životě v Kanadě byla velmi spokojená - manžel mě zajistil po všech stránkách a dcera se měla k světu - začal mi chybět "kumšt". Korále jsem dělat nemohla, na to byl Jablonec poněkud daleko. Zkusila jsem tedy plastiku, kterou jsem používala jako podklad k příběhu vyjádřenému malbou. Fascinovalo mě eskymácké a indiánské umění. Indiáni věří, že člověk se může změnit ve zvíře, a tak se v jejich kultuře svět lidí prolíná se světem lidí. Indiánské symboly a legendy mě uchvátily a v mé dílně vznikala díla inspirovaná jejich filozofií s názvy Opatrný lišák nebo Hoch, který krmil orly. V indiánském pojetí světa a hodnot se objevují také úvahy velmi současné. Ptají se například: Až useknete poslední strom, zničíte poslední řeku, jak budete žít, když peněz bance se nenajíte?
Můj současný život
Po osmdesátém devátém jsem se vrátila do Bechyně. Díky restituci jsem poslední dva roky movitější. Dobře však vím, že majetek přináší hlavně spoustu starostí. Nestavět život na bohatství nás se sestrou učil tatínek už v době, kdy jsme se museli z Křižíkovy vily stěhovat. Tehdy nás utěšoval: "Dopadly jste dobře. Dokud jsme měli majetek, mohl se o vás ucházet leda gauner nebo dobrodruh. Teď jste chudé a vdáte se z lásky, peníze nebudou podstatné."
Ve vile jsem se usadila už natrvalo. Čeká mě tu spousta práce. Z Kanady jsem si přivezla keramickou pec, kterou je třeba čas od času rozehřát. Kromě toho se snažím pomáhat v nadaci…
Z Překvapení 6/1996
Helena Schmaus-Schoonerová