Malovaná výstava
Vzdělávací program pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ
Anotace
Program pružně pracuje s právě nainstalovanou výstavou v galerijních prostorách. Žáci se seznámí s autorkou - autorem vystavených děl, samotnými díly a s použitými technikami. Sami si zkusí vybraný obraz nakreslit.
Stručný popis
Žáci jsou stručně seznámeni s historií galerie, s autorkou - autorem výstavy a jejími díly. Výstavu si prohlížejí ve dvojicích s pomocí pracovního listu „Kreslit s…“. Písemné záznamy prohlídky jsou navzájem konfrontovány při společném hodnocení.
V následující části žáci vytvoří vícečlenné skupiny. Tyto si vyberou dílo – např. grafiku, kterou jsou schopni společně uznat jako respektované dílo. Skupina ze svých oděvů a oděvních doplňků vytvoří koláž, která vybrané dílo charakterizuje. Výsledek jejich snažení hodnotí společně ostatní skupiny.
V poslední části programu se každý účastník rozhodne sám pro vystavené dílo, které ho oslovilo. To zachytí kresbou na papír A3 barevnými křídami. Hotové kresby žáci složí do mozaiky. Lektor programu či zúčastněný pedagog společně s žáky vyhodnotí jejich kreslířské dovednosti a schopnosti vystihnout ideu vybrané grafiky.
Dokumenty a literatura
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Rámcový vzdělávací program gymnaziálního vzdělávání.
BROŽOVÁ, Vlasta – PEŘINOVÁ, Marta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha, 1994.
MARCO, Jindřich. O grafice. Praha, 1981. aj.
Autorův katalog vystavovaného díla.
Cíl
Žáci po skončení programu budou schopni:
- popsat výtvarné techniky použité na výstavě,
- srovnávat jednotlivá umělecká díla na základě výběru k vlastní tvorbě,
- reprodukovat vlastní názor obrazem a slovem.
Cílová skupina
25 žáků 2. stupně základní školy nebo studentů střední školy
Celková doba realizace
90 minut
Výstupy
Pracovní list „Kreslit s…“, žákovské kresby
Předložený pracovní list byl na základě dohody s pedagogem vypracován pro skupinu žáků, která již byla ve školní výuce seznámena s výtvarnými technikami. Pro nepřipravené žáky je potřeba zařadit méně obtížnou variantu pracovního listu.
Možnosti rozšíření
Praktická činnost – provádění jednotlivých výtvarných technik dle náročnosti a vybavení galerie a školy.
Beseda s autorem výstavy.
Výstava žákovských prací inspirovaných výstavou.