Rybářské Vodňany pro malé školáky
Vzdělávací program pro žáky 1. stupně ZŠ
Anotace
Vzdělávací program s cílem seznámit žáky 1. stupně základních škol s fenoménem rybářství ve Vodňanech, s rybářským nářadím, s průběhem výlovu rybníka a s názvy chovných ryb.
Stručný popis
V úvodní části programu získají žáci informace o rybářství, nářadí rybáře, druzích ryb, výstavbě rybníků. Ve skupinách si ověří své vědomosti a schopnosti mezi sebou komunikovat, navrhovat řešení a podpořit svou skupinu v soutěži. Vyplní pracovní list „O rybách v rybářském muzeu“, který je pak společně vyhodnocen.
V další části shlédnou žáci krátký muzejní film „Jak se rybník loví“. Pochopení pracovních činností rybáře si ve skupinách ověří pantomimou „Jsem rybář a co dělám“. Skupiny se v předvedení střídají a ostatní odhadují, o kterou rybářskou činnost se jedná. Vyvrcholením soutěže je výlov dřevěných rybek z muzejního „rybníčka“. Členové nejúspěšnější skupiny jsou pasováni na rybáře a obdrží památeční pasovací list.
Dokumenty a literatura
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
HULE, Miroslav. Rybníkářství na Třeboňsku: historický průvodce. Třeboň, 2000.
Vodňany a Vodňansko: turistický průvodce. Vodňany, 2006.
Cíl
Žáci po skončení programu budou znát:
- nářadí rybáře a rybníkáře
- průběh výlovu rybníku
- druhy sladkovodních ryb
- názvy vodňanských rybníků
- pozvou rodiče do muzea
Cílová skupina
25 žáků 1. stupně základní školy
Celková doba realizace
90 minut
Výstupy
Pracovní list „O rybách v rybářském muzeu“, Pasovací list
Možnosti rozšíření
Návštěva areálu Školního rybářství ve Vodňanech či Pokusnictví JU VÚRH, které patří k největším v Evropě.
Praktická ukázka síťování, které musí zvládnout během výuky student 1. ročníku SRŠ.
Zhlédnutí výlovu na podzim či na jaře.
Odhad – kolik váží kožená rybářská bota?