Hortensia
Na počátku vzniku občanského sdružení Hortensia při českobudějovické Komorní galerii u Schelů (www.schel-galery.cz) byla kniha Františka Kožíka Bretaň, dcera oceánu a přání jihočeských výtvarníků zjistit, čím tento kraj inspiroval mnohé znamenité umělce, včetně umělců českých. Navíc právě s tímto francouzským regionem měl Jihočeský kraj partnerské vztahy, stejně jako České Budějovice s bretaňským městem Lorient. První poznávací cestu do Bretaně uspořádala Komorní galerie u Schelů pro 15 člennou skupinu roku 2005 a na lorientské radnici tehdy zaznělo pozvání k výstavě děl, vzniklých na základě této cesty. Občanské sdružení bylo založeno na jaře 2006 a jeho první předsedkyně Renata Štolbová mu dala název podle typické bretaňské květiny - hortensie. Hlavním důvodem jeho vzniku bylo přispívat výstavami, pořádáním besed a publikační činností nejen k rozvoji partnerských vztahů mezi oběma regiony a městy, ale hlavně přibližovat touto činností k sobě obyvatele obou krajů. K základní skupině výtvarníků a fotografů do sdružení přibyli historikové umění, architekti, lékaři, knihovnice, archivářka i další uměnímilovní lidé. Počet aktivních členů o. s. Hortensia, jehož nynější předsedkyní je Dagmar Cepková, se pohybuje kolem čtyřicítky, navíc k čestným členům patří podobně zaměření bretaňští přátelé. První výstava sdružení s bretaňskými náměty nesla název Z Čech až na konec světa a spolu s kresleným deníkem z cesty Š. M. Mareše byla prezentována v Českých Budějovicích a v Lorientu v roce 2006. Ve třech následujících letech vznikal mnohem náročnější projekt, opět na přání bretaňských organizátorů výstav. Ke Dnům evropského dědictví měla Hortensia představit v Bretani „něco typicky jihočeského". Úspěšnou volbou se stalo téma jihočeských kapliček a božích muk tím, že zahrnulo nejen drobnou sakrální architekturu, ale též krásu jižních Čech. Pod názvem Duchovní krajina bylo ztvárněno velkoplošnými fotografiemi Jiřího Tillera a dokumentárními panely vzniklými ve spolupráci s Národním památkovým ústavem České Budějovice, jeho druhou část tvořila výtvarná díla. Výstavní soubor se postupně rozšířil o cyklus fotografií bretaňských kalvárií a svatostánků a dále i o soubor snímků kapliček a božích muk z Dolních Rakous. Výstava měla v různých modifikacích 14 repríz v České republice, Bretani, Dolních Rakousích a na českém velvyslanectví v Paříži. Mezi dosud uspořádaných 8 cest do Bretaně patří i loňský tvůrčí pobyt výtvarníků sdružení v Erquy na pozvání Marty Davouze spojený s výstavou v tomto pobřežním městečku a následná výstava Návraty do Bretaně v Českých Budějovicích při festivalu Francouzský podzim. Ta je nyní až do 25. 5. k vidění v Městském muzeu a galerii ve Vodňanech. Stejný název má i moje publikace ilustrovaná Josefem Velčovským. Návraty do Bretaně budou mít pokračování jak v červnové cestě, tak v podzimní výstavě, plánované ve spolupráci s Francouzskou aliancí jižní Čechy.
Zpracovala Alena Schelová, Ateliér 2014/8 str. 11